Wingtsun en strategie

De principes van WingTsun

Het geheim van de effectiviteit van het Wing Tsun–systeem ligt hem onder andere in het kennen en het kunnen toepassen van enkele basisprincipes. In het Wing Tsun werken we met vier basisprincipes.

Als de weg vrij is, stoot door: Als de tegenstander onze vuisten of wapens niet tegenhoudt vallen we verder aan.
Als de weg niet vrij is, blijf kleven: Als de tegenstander onze armen blokkeert, of op de één of andere manier tegenhoudt, trekken we onze armen niet terug, maar blijven we met een blijvende druk naar onze tegenstander toewerken.
Geef mee: Van zodra we blijven kleven zijn, en de tegenstander geeft een druk in een bepaalde richting, heeft dit een vervorming van onze armen tot gevolg. Deze vervormingen worden ons aangeleerd, maar worden later instinctief.
Als de tegenstander zich terugtrekt, volg hem: Door dat er continu een druk naar voor ontstaat, zoals in principe 1, en de tegenstander laat een gaatje in zijn verdediging, schiet onze arm door deze opening naar voor.
De vier krachtprincipes van WingTsun

Bevrijd jezelf van je eigen kracht: Bij elke techniek die we uitvoeren moeten we proberen van zo ontspannen mogelijk te zijn, zonder evenwel druk te verliezen. We moeten ontspannen kunnen bewegen om te kunnen anticiperen op de acties van de tegenstander. Wanneer we te gespannen zijn werkt die spanning als een rem op ons reactievermogen.
Bevrijd jezelf van de kracht van de tegenstander: Wanneer de tegenstander kracht gebruikt om je te overweldigen, gebruik dan geen tegenkracht, maar leid zijn kracht af. Je mag eigenlijk nooit de kracht van de tegenstander voelen.
Gebruik de kracht van de tegenstander tegen zichzelf: Maak gebruik van de kracht die je tegenstander tegen jou gebruikt. Als je tegenstander jou naar zich toetrekt, gebruik dan die energie als deel van jouw aanval.
Voeg er je eigen kracht aan toe: Wanneer je aan het voorgaande nog eens je eigen kracht toevoegt, zorgt dit voor maximum effect.

De vijf afstanden van een gevecht

In een echte situatie waarin je jezelf moet verdedigen is alles toegelaten en zijn er geen regels. De tegenstander kan aanvallen hoe hij wilt en op welke afstand dat hij wilt. Dit maakt het zo moeilijk voor veel stijlen om zich voor te bereiden op de realiteit.

Tijdens de WingTsun-training proberen we zoveel mogelijk echte situaties na te bootsen en zoveel mogelijk te trainen op mogelijke oplossingen. Door rekening te houden met de vijf afstanden binnen een gevecht proberen we zo efficiënt en zo realistisch mogelijk onze technieken in te trainen, wat ons al meteen onderscheidt van andere stijlen.

In elk van onderstaande beschreven afstanden kunnen we met succes onze ‘Wing Tsun – principes ‘ toepassen. Deze afstanden zijn:

Trapafstand Vechten met onze voeten
Vuiststoot – afstand Vechten met onze handen
Knie-elleboog-kopstoot afstand Vechten met knieën, ellebogen en het hoofd
Worpafstand Vasthouden, worstelen
Grondgevecht – afstand Vechten op de grond, worstelen

De 7 vaardigheden die iedere wt’er steeds in gedachte moet houden

  1. Opmerkzaamheid
  2. Beweeglijkheid
  3. Evenwicht
  4. Lichaamseenheid
  5. Opvolging + afstandsgevoel
  6. Timing
  7. Fightingspirit

Het 5-delig verdedigingsconcept

Anticipatie De tegenstander en zijn voornemens inschatten.
Aanpassing Eén worden met de tegenstander zijn techniek zodat wij weten waar de aanval naar toe gaat, waardoor wij niet geraakt worden.
Separatie Zich kunnen losmaken van de tegenstander om zo te kunnen aanvallen.
Impact De tegenaanvallen zo timen dat de tegenstander in onze aanval loopt.
Empathie Na het beëindigen van de verdedigingshandeling zich weer inzetten voor andere.

Het wu – wei principe

Ik beoefen reeds een lange tijd het wingtsun, de natuurlijke leer, nu ben ik niet meer afhankelijk van mijn tegenstander, van mijzelf of vormbewegingen.

Ik heb de techniek van de tegenstander tot mijn techniek gemaakt.

Ik moet enkel één worden met de tegenstander en alles vervolledigen, zodat het één geheel wordt. Ik handel spontaan naar het wu-wei principe, naargelang de omstandigheden en zonder mijn bewegingen op voorhand te plannen.

Voorbij zijn de tijden waar ik mij moest vermoeien met de training van het onthouden en denken aan chi, ademen en energie.

Ik moet niets meer bewust proberen te doen, alles vloeit vanzelf.

BRUCE LEE